merapi mountain

GEOGRAFIS GUNUNG MERAPI
saat ini Merapi yang merupakan gunung api teraktif didunia menjadi topik hangat pembicaraan nasional maupun internasional. Merapi adalah nama sebuah gunung berapi di provinsi Jawa Tengah dan Yogyakarta, Indonesia yang masih sangat aktif hingga saat ini. Sejak tahun 1548, gunung ini sudah meletus sebanyak 68 kali. Letaknya cukup dekat dengan Kota Yogyakarta dan masih terdapat desa-desa di lerengnya sampai ketinggian 1700 m. Bagi masyarakat di tempat tersebut, Merapi membawa berkah material pasir, sedangkan bagi pemerintah daerah, Gunung Merapi menjadi obyek wisata bagi para wisatawan. Kini Merapi termasuk ke dalam kawasan Taman Nasional Gunung Merapi.
Gunung Merapi adalah yang termuda dalam kumpulan gunung berapi di bagian selatan Pulau Jawa. Gunung ini terletak di zona subduksi, dimana Lempeng Indo-Australia terus bergerak ke bawah Lempeng Eurasia. Letusan di daerah tersebut berlangsung sejak 400.000 tahun lalu, dan sampai 10.000 tahun lalu jenis letusannya adalah efusif. Setelah itu, letusannya menjadi eksplosif, dengan lava kental yang menimbulkan kubah-kubah lava.
 
 JURU KUNCI GUNUNG MERAPI
Merapi dan Mbah Maridjan 'Sang Samurai Jawi' bagai tak terpisahkan sebagai salah satu juru kunci poros imajiner monumen Mataram Yogyakarta yaitu Merapi, Tugu, Kraton, Kandang Menjangan dan Laut Kidul. Ki Surakso Hargo sang penjaga Gunung, Gunung Merapi telah pergi meninggalkan kita semua kemarin karena awan panas semburan Merapi yang menerpa dan meluluhlantakkan dusun Kinahrejo, beserta belasan pengikutnya. Keteguhan pada amanat tugasnya yang diberikan oleh Sri Sultan Hamengkubuwono IX, dijaga dan ditunaikan hingga nafas terakhirnya bersama rumah sekaligus kantornya dalam buaian dengus nafas Gunung Merapi, bahkan dalam kondisi bersujud.
Banyak ungkapan minor hingga yang menghormati pendapat dan kebijaksanaan Mbah Maridjan sang Samurai Jawi, ada mengatakan konyol, bahkan hingga takabur. Memang ideologi kesetiaan saat ini sudah sangat luntur seiring dengan akal dan logika yang berkembang dengan sifat dan kebutuhan dunia baik material maupun ideologis yang sudah sangat berlainan jika tidak bisa dikatakan kebalikan dari perspektif Kejawen atau filosofi kebatinan yang sudah lebih dianggap sebagai mistik, sesat, diluar nalar ataupun hal lain yang sangat menistakannya ataupun menisbikan sesuatu daya hidup yang memiliki perspektif berlainan dan sangat jauh dari ide-ide yang dibawa dari barat.
Mbah Maridjan
Mengapa Samurai Jawi, memang istilah ksatria, atau apapun yang lain juga hampir memiliki makna yang sama, saya anggap samurai karena meskipun sudah ditinggal wafat oleh Sultan HB IX namun kesetiaan pada beliau masih tertanam dan tidak berbalik arah, apalagi menjadi ronin ala para samurai Soeharto yang kemudian melacurkan diri kemana-mana untuk bertahan hidup karena kehilangan induknya, bahkan saling hantam satu sama lain meskipun dalam konteks untuk menutupi sesuatu yang sangat rahasia tentunya. Bukan seperti itu sosok mbah maridjan, dengan kelugasan dan darma bhaktinya pada tugas dan amanat, bagai nakhoda kapal yang setia dan menyatu dengan kapalnya. Serta sangat memberikan inspirasi nan demikian dalam karena menjadi kisah yang sangat sulit disamai dengan peristiwa apapun di saat ini, terlebih dengan bayaran yang diterimanya dari Kraton Kasultanan Yogyakarta tak lebih dari lima belas ribu rupiah setiap bulannya. Sangat jauh dengan kondisi sang raja, dengan mobil mersinya dan glamournya kehidupan kraton.
Sang Samurai Jawi itu telah pergi untuk selamanya meninggalkan banyak kenangan bagi ribuan insan pecinta alam terutama para pendaki gunung yang selalu mendapatkan wejangan barang sekelumit ketika akan mendaki gunung Merapi yang memiliki tingkat kesulitan nomer 2 di Indonesia pada jalur pendakian melalui Kinahrejo setelah Cartenz di Papua. Bahkan masih sangat ingat ketika setiap malam minggu banyak rekan-rekan yang menyempatkan diri untuk hanya ngobrol dan beranjangsana dengan Mbah Maridjan di rumahnya, dari berbagai kalangan dan tingkat pendidikan. Entah ada pesona apa disana, yang jelas hal ini hanya bisa dirasakan oleh para pelakunya.
Kini setelah kepergian sang Samurai Jawi ini seakan ada konflik kepercayaan bagi masyarakat tentang informasi dan second opinion akan Gunung Merapi, semoga saja segera muncul tokoh yang bisa kukuh seperti beliau Mbah Maridjan dengan teladan kesederhanaan dan kesiapsiagaannya melayani dan nyrateni Gunung Merapi, baik secara logika ataupun secara mistis sesuai dengan kearifan lokal masyarakat Jogjakarta, dan tidak berharap bahwa keyakinan yang indah itu akan segera sirna dengan segala macam logika dan pemurnian yang sangat diselimuti nuansa penghilangan budaya Jawi yang penuh kesederhanaan dan dedikasi menjadi ideologi yang berperspektif robot, pemberontak ataupun hanya mengabdi pada kepentingan duniawi lahiriah ansich, karena bagaimanapun kehancuran dunia dan bubrahnya aturan-aturan di negeri ini juga karena hal demikian, bahkan pengrusakan alam adalah karena kecerdasan yang sudah terlalu jauh meninggalkan hati nurani dan kemanusiaan sejati.
Terkai dengan hal tersebut banyak serat-serat dari tanah Jawi yang meramalkan adanya perubahan mencolok dalam kehidupan ketika Gunung Merapi meloloskan lahar dan apinya ke selatan, entah kebenarannya seperti apa, namun tidak ada salahnya sebagai sebuah referensi atau bacaan semata dari sebuah kaca mata yang lain misalnya tentang ramalan sang Baginda prabu Jayabaya yang dikenal menjadi ramalan Joyoboyo seperti ini.
  1. Besuk yen wis ono kreto mlaku tanpa turonggo, tanah Jawi kalungan wesi, prahu mlaku ing awang-awang, kali padha ilang kedunge, pasar ilang kumandenge, iku tondo yen tekane Jaman Djoyoboyo wis cedhak.
  2. Bumi soyo suwe soyo mengkeret, sekilan bumi dipajeki, jaran doyan sambel, kreto roda papat setugel. Wong wadon nganggo pakaian lanang, iki bakal yen nemoni wolak-walike jaman.
  3. Akeh janji ora diketepi, akeh wong nglanggar sumpahe dewe. menungso podho seneng nyalah. Tan nindake hukume Allah. Barang jahat diangkat-angkat, barang suci dibenci.
  4. Akeh menungso ngutamaka real. Lali kamanungsane, lali kebecikan, lali sanak lali kadhang. Akeh bapak lali anak, sedulur podho cidro, keluargo podho curigo, konco dadi mungsuh. menungso lali asale.
  5. Ukuman Ratu ora adil. Akeh pangkat kang jahat jail. Klakuan podho ganjil, wong sing apik podho kepencil. Makaryo apik menungso isin, Luwih utomo ngapusi.
  6. Wegah makarya kepingin urip kaya Raja. Ngumbar nafsu angkoro murka anggedekake duroko. Wong bener tenger-tenger, wong salah bungah-bungah. Wong apik ditampik, wong jahat munggah pangkat.
  7. Wong agung kesinggun, wong ala dipujo-pujo, wong wadon ilang wadone, ilang wirange. Wong lanang ilang lanange, ilang kaprawirane.
  8. Akeh jago tanpo bojo, wanita podho ora setiyo, laku sedeng bubrah jare gagah. Akeh biyung adol anak, akeh wanita adol awak. Bojo ijol-ijolan jarene jempolan.
  9. Wong wadon nunggang jaran, wong lanang nunggang planqki. Rondo seuang loro, prawan saiga lima. Dhudo pincang payu sangang uwang.
  10. Akeh adol ilmu, akeh wong ngaku-ngaku. Njabane putih, njerone dadu. Ngakune suci, sucine palsu. Akeh bujuk akeh loyo.
  11. Akeh uden salah mongso, akeh prawan tuwo. Akeh rondo metheng, akeh bayi tanpo bapak. Akeh agomo akeh sing nantang, kamanungsan akeh sin ilang. Omah suci podho dibenci, omah olo podho dipujo-pujo. Wanita podho wani ing ngendi-ngendi.
  12. Akeh laknat, akeh pengkhianat. Akeh anak mangan bapak. Sedulur nglarak sederek. Guru podho disatru. Buruh dadi mungsuh, tonggo podho curigo. Kono-kene soyo angkoro murko.
  13. Sing weruh ketutuh, sing ora iyo ketutuh, mbesuk yen ono perang teko wetan, soko kulon, lor lan kidul, wong becik soyo sengsoro lan mbendul. Wong jahat podho seneng mangan berkat.
  14. Wektu iki akeh dendeng diunekake kuntul. Wong salah dianggap bener. Pengkhianat nikmat. Durjana sangsoyo sempurno. Wong lugu keblenggu. Wong mulyo dikunjoro.
  15. Sing curang garang, sing jujur ancur. Wong dagang kemlanggang. Wong judi podho ndadi. Akeh barang kharam, akeh anak kharam. Prawan cilik podho ngidam, wanita podho nglamar priyo, isih bayi wis podho mbayi. Sing priyo ngasorake drajade dhewe.
  16. Wong golek pangan pindho gabah den interi. Sing kebat, kebat kliwat, sing kasep Kepleset. Sing gawe rame tompo gawe, sing cilik kecelik, sing anggak ketungkak. Sing wedi podho mati, nanging sing ngawur podho Makmur. Sing ngati-ngati sesambat kepati.
  17. Akeh barang klebu luwang, akeh wong kaliren lan wudho, ora dhuwe wirang mergo kepekso. Wong tuku nglenik sing dodol, sind dodol akal-akal.
  18. Pancen wolak-walike jaman. Amenangi jaman eden, sing ora eden ora keduman. Sing waras podho nggaqas. Wong wani ditaleni. Wong doro podho uro-uro. Begja-begjane sing eling lan waspodho.
  19. Ratu ora netepi janji, musno kuwasane Hang perbawane. Akeh omah ing ndhuwur jaran. Wong podho mangan uwong. Kayu gligen lan wesi podho kolu diroso enak koyo ruti bolu. Yen bengi ora Iso turu.
  20. Dagang barang soyo laris, bandene soyo ludes. Akeh wong kaliren ing sisihe panganan. Akeh wong nyekel bondho ning uripe sangsoro. Sing eden bisa podho denden, sing bengkok bisa nggalang omah gedhong magrong-magrong.
  21. Wong waras lan adil uripe anggagas lan kepencil. Sing ora bisa maling, podho digething. Sing pinter duroko pudho dadi konco. Wong bener soyo thenger-thenger, wong salah soyo bungah-bungah begjane sing eling. Akeh bondho musno ora karuan larine. Akeh pangkat lan drajat podho ningkat ora karuan sebab sebabpe.
  22. Rawa podho dadi bero, ebila janmo menungso. Ebila majelis menungso soro. Wong bener thenger-thenger, wong salah bungah-bungah. Begjane sing elingi, begjane sing lali, nanging isih begja sing waspodho.
  23. Mulo den takenono. menungso Jawi mengku Ratu, wis ora bapa ora ibu, titikane nganggo ketu bengi asirah watu wesi. Pangapasane wanodyo ngiwi-iwi. Jejuluk sarwo Agung edi.
  24. Banjir bandang ono ngendi-ngedi, gununq njeblug tan njarwani, lan ngimpeni gethinge kepati-pati marang pandhito-pandhito pati geni. Margo wedi kewiyak wadhi. Sopo arane sejati.
  25. Ratu digdoyo ora tadis tapak palune pandhe sisa gurindo. Ning apase mungsuh setan, tuyul ambregudul, bocah cilik pating pendelik ngubengi omah sorak-sorak koyo nggusak pitik. Ratu atine dadi cilik. Ngundomono bolo sabrang sing doyan asu.
  26. Patine nunggu sabdo Bupatine Perang Bathoro Endro. Disabdo mati tan keno mimis, tan keno panggawe olo, nanging cures ludes margo lemes. Ketekan bayu priyanggo sinendal sinambi miring. Patine amargo kecepit Sakating daging.
  27. Ono wong tuwo ahli topo Agung. Muncul neng tengah gunung Kendeng angrasuk busono ireng, ambiyantu Ratu sing dirubung tuyul anggereng. Pandhito iku ajejuluk Condro Sjji Jawi.
  28. Adedagang carang klambi udeng lan lawe benang. Disujudi wong lanang sapirang-pirang. Umumyo tan panjang, namong saudarao Jawi bang.
  29. Tutupe udarao jolu ngolu, udarao kaping jinggo nem pindho taun Masehi. Amargo tinutup kuali lumuten, kinepung semut ijo denten.
  30. Polahe wong Jawi kadya gabah den interi. Endi sing bener endi sing sejati. Poro topo ora wani podho wedi anylarake wewulang edhi margo salah-salah nemu pati.
  31. Hamongso wus udarao jilu mo udarao Jawi ngolas molu udarao iso. Bakal ono Dewo angejowantah, apangawak menungso, apasuryan pindho Bethoro Kresno awewatak Bolo Dewo agaman Tri Sulo Wondho.
  32. Sadurunge teko ono tetenger, lintang kemukus dowo ngalu-alu tumonjo ono kidul wetan bener. Lawas pitung bengi, parak esuk benter, ilang katut Bathoro Suryo. Jumedul bebarungan prihatin, sing wis mungkur, yoiku poro Dipati sing ngempet-ngempet sumur dening menungso anak turune setan mabur prihatine kawulo kelantar-lantar, iku tandhane putro Bethoro Endro wus katampo topo lagi teko. Ing Marcopodho ambiyantu wong Jawi.
  33. Apaparap Pengeran perang, tan pekso angone nyangang. Ngerahake sakabehing jim setan kumoro prewangan poro lelembut kebawah prentah saeko proyo, kinen ambiyantu poro menungso Jawi. Podho asesende. senjoto Tri Sulo Wondho. Kaderekake Sabdo Palon Nayaginggong.
  34. Putro kinasih sawargi Sunan Lawu. Yo Kyai Ageng Brojomurti, yo Kresno yo Harimurti. Mumupuhi sakabehing Iaku, nugel tanah Jawi kaping pindho.
  35. Nyuwun laki rabi ora gantalan ratri mesti amujuti, mundhut sugih katuntun garis. Nyuwun upo mesti sembodo, garis sabdo ora gantalan. Bejo begjane sing yakin lan tuhu setyo sabdeniro.
  36. Dewane mung siji, kiblate ngalor ngulon. Yen nyembah nyungkemi lemah silo, ngedengkreng karo andremiming. Sambate anggelak blabar lan olah-olah salah ngematake sayur mentah. Nanging ugo bisa nyembadeni ruwet tentreming wong sapirang-pirang, sing podho nyembah reco andhaplang. Cino eling omah-omahe. Kabeh pinaringan sabdo yo podho manthuk-manthuk.
  37. Pendak suro nguntapake kumara kang katan nebus dosanira, kaadepake ngarsane kang kuwoso. Isih timur kaceluk wong tuwo, pandereke Gatutkoco sak yuto.
  38. Idune idu geni, sabdene malati sing mbregudul mesti mati, ora tuwo ora enom podho dene bayi wani ora andayani. Yen kerso sinujuden wong tanah Jawi, nanging mung dipilih sopo-sopo.
  39. Waskito pindho Dewo, bisa nyumurupi lahiriro, embahiro, buyutiro, canggahiro pindho lahir barung sedino. Ora keno diapusi mergo bisa moco ati. Wasis micoro, pinter wegig tumompo.
  40. Dunung ono sasikili Redi Lawu sisih wetan, wetane Bengawan banjir, adedukuh pindho Raden Gatutkoco, arupo pagupon doro tundho tigo, kaya menungso sing angleledho.
  41. Yen siro nyebut namine mesti dadi rame, asmane bisa ngramekake sing rame, sing kasinungan ebila wewe.
  42. Adhepe pondhok tan karuan kiblate, mulo yo ngerti jantrane jaman. Abondho bandhu nanging ora duwe, titihane turonggo asikil limo cacahe. Ulese pasurya Bolo Dewo, gigire nganggo ules Getihe Punto Dewo.
  43. Yen katitih playune pindho ibere Gatotkoco. Sing nitih yo titihane Bathoro Kresno yen nitih ono wetenge turonggo.
  44. Yen krungu asmane podho gething, yen wus kenal podho nyanghing, sucihik suthik ditinggal plencing. Begja begjane sing bisa nyanghing. Biso akas digdoyo tanpo aji keling. Pindho menungso digdoyo kaya Baru Klinting.
  45. Bupati apaparap Bupatine Perang, sing wani bakal wirang. Yen nglurug tanpo bolo, digdoyo tanpo aji opo. Lamun menang tanpo ngasorake liyo. Pancen sugih nanging tan abondho.
  46. Wasis wegig, waskito, ngerti sadurunge winarah, pindho Dewo angejowantah. Biso pirso embahiro, angawuningani jantrane jaman Jawi, ngerti garise siji-sijine umat tan kalepyan susurupe jaman.
  47. Mulo den, upadinen sinatriyo iku, wus tanpo bapa lan bitu, lola wus apupus wido Jawi, mung ngandelake Tri Sulo, landepe tri sulo putuk, arupo suthik gegawe, gegawa pati utowo utang nyowo. Sing tengah sirik gegawe kapitunane liyan, sing pinggir tolak colong jupuk winarno.
  48. Serik den menehi ati melati, bisa kesiku. Senenge anggondo ajejaluk coro nistho, mangertiyo iku coba, ojo kaino-ino, hegja-begjane sing dipundhuti. Ateges ditompo jantraniro, kaemong siro sabroyo.
  49. Ing aran Begawan, wong dudu Pandhito, sinebut Pandhito dudu Dewo, sinebut Dewo kayo menungso, kinen anggep menungso, eming duwe doyo tan opo ditakani tan dinalekake tan ono jontro kang disisihake kabeh kajarwakake jlentreh arang-arang terang adrandeng.
  50. Ojo gumun ojo ngungun, yo iku Bathoro Endro, kang pembayun. Turase kuwoso mbendhung setan. Idune tirto Brojomusthi, pisuh kaya ngundhuh yoiku kang bisa paring pituduh, marang jarwane jongko kalaningsun. Tan keno den apusi, margo bisa manjing jeroning ati, ono menungso serik ojo gelo, iku dudu wektuniro; ngangsuo sumur Ratu Tanpo Makutho.
  51. Nanging musnae tanpo lari, ing tembe udarao Jawi Ngolas Rodas, udarao Isa Jingo Ngalu molu sing menangi enggalo den luri. Ojo kongas jaman kandas mandhepo den marikelu, begjo begjane anak putu.
  52. Iki dalane sing eling lan waspodho, ing jaman Kala Bendu Jawi, ojo nglarang dalan wong ngluri, wong pangawak Dewo, Dewo pangawak menungso, sing malang-malang bakal cures ludes sak broyo diomo Kumoro. Ojo kleru Pandhito samudeno. Lurinen Pandhito asenjoto Tri Sulo Wondho. Iku paringane Dewo.
  53. Lenggahing Pembayun, Bethoro Endro; bebarungan jaman angkoro murko soyo ndadi, kono-kene soyo bingung, akeh wong kabiluk melu curang, kawulo wani bandoro, buruh wani juragan, juragan dadi umpan, sing asuworo seru sora oleh bolo. Wong pinter diinger, akeh wong pinter podho keblinger. Wong olo podho dipujo, wong ngerti mangan ati.
  54. Bondho dadi suwolo, pangkat dadi pikat. Sing menang podho sawenang-wenang rumongso menang, sing salah mung ngalah rumongso kabeh salah. Ono bupati soko wong asor imane. Pepatih Kepala Judi, sing ati suci soyo dibenci, sing jahat pinter anjilat tur oleh hajat, sing maling tenguk-tenguk nemu kethuk, pitik angrem sak dhuwure pikulan.
  55. Begal podho andugal, rampok keplok, wong omong mitenah sing diomong. Wong jogo nyolong sing dijogo, wong njaluk dijamin, amargo wedi dadi karmane sing jahat, sing jahil. Wong cilik kepencil.
  56. Ono janma ngaku-ngaku dadi ratu, dhuwe bolo lan prajurit. Negarane ambaran saprowolon umbul-umbul warno jenang gulo. Tinengeran gamane cah angon rojo koyo, disulutri gamane pandhe pandhe wojo. Wong suci dibenci, wong jahat diangkat drajad, timah dianggep perak, emas dianggep tembogo, dendeng diunekake kuntuk, wong dosa sentoso, wong becik dkekik, maling lepas giring, sing maling kepethuk maling.
  57. Akeh sing tudhung kuwali lumuten, podho kepikut katut, janji menehi drajad jebulane ngajak mlarat, pinter micoro sing bener digawe olo puntone podho mati neng pinggir kali, tanpo sirah namung gembung.
  58. Wanita angger wani, jebule kelangan laki, laki mati tan karuwan kubure tan karuwan dinane, akeh mati tanpo slametan, modin podho ngungsi mergo wedi mati, sing ngurusi wong mati digawe pati.
  59. Iku balesane Semut Ijo kang kelangan Nganorang sapto, linuweng ing sumur Jolotundho kang kebak isi boyo. Iku tandene mungkure jaman, jaman wong sugih kroso wedi, wong wedi dadi priyayi, senenge wong jahat susahe wong becik.
  60. Nanging menungso podho kuciwo margo dakwo-dinakwo. Ratu podho rembugan negoro endhi sing dipilih lan disenengi. Hera-heru wong Jawi kari separo, Londo Cino kari sejodo.
  61. Cino arang eling, keplantrang dibandem ganciring, melu wong Jawi sing podho eling, sing ora eling podho muring, mlayu-mlayu koyo maling keno tuding, mergo tinggal podbo digething. Barung ayo mulih podho manjing.
  62. Akeh wong ijir, wong cilik sing eman. Selot-selote mbesuke, wolak-walike jaman, wong nyilih mbalekake, wong utang mbayar, utang nyowo nyaur nyowo, utang wirang nyaur wirang.
  63. Akeh wong dicakot lemut mati. Dicakot semut sirno. Akeh suworo aneh tanpo bolo, prewangan mahluk alus podho baris, podho rebut gawe bebener garis, tan kasad moto, tan arupo sing mandegani putrane Bethoro Endro.
  64. Agaman Tri Sulo Wondho. Momongane dadi nayakane perang. Perang tanpo bolo, sekti mandrAgung tanpo aji, nglurug tanpo wadya bolo. Yen to menang tan ngasorake, podho sugih tan abondho.
  65. Ratu tanah Jawi mung siji nanging podho nyawiji. Agaman agodhong pring nom, atetenger lintang belik, anyekel gaman uleg-uleg wesi lambung, pandereke anyangklong once londo isine lombok kuning. Bumbung wulung tan rosan gineret kreto tan turonggo.
  66. Nanging kombak mosiking dene suworo gemrenggeng pindho tawon gung, sing nganglang Gatutkoco, kembar sewu. Suksmane iwak loden munggah daratan. Kawulo podho suko-suko margo adiling Pengeran wus teko.
  67. Ratune nyembah kawulo, pandereke yo podho ngujo, iku momongane Pengeran ing Perang. Sing wis adus wirang nanging kondeng, sing agaman Tri sulo Wondho, genah kiblate gamblang tur njingglang, ora ono wong nggersulo, gemah ripah loh jinawi, kolo bendu wis mungkur ganti wuku.
Bukan untuk menjadi apapun, namun syair seperti diatas memang sangat baik untuk merefleksikan kehidupan yang ada, bukan memberi solusi ataupun mempengaruhi, namun secara logika pun kita bisa membaca dan melihat fenomena-fenomena yang ada, bukan keanehan lagi memang pada saat ini. Bahkan ketika jaman dahulu pun pernah terjadi hal-hal yang buruk dalam perjalanan kebudayaan manusia, hal yang manusiawi dan lumrah, karena pernah terjadi dan kita hanya bisa memaafkan karena itu lumrah sebagai balutan luka meski tak menyembuhkan. Hal aneh adalah perbedaan dengan sastra wayang ketika Yudhistira dengan serat jamus Kalimasada, namun disini menjadi sebuah Trisula Wedha atau wondho, menjadi pertanyaan sangat awam ketika kalima sada yang diyakini adalah dua syair kalimat syahadat menjadi tiga syair wedha.
Juga akan sulit diterima ketika meyakini akan penandaan kiamat yang berjenjang dari kecil ke besar, sangat minimnya referensi akan kesejarahan dan hilang punahnya catatan berarti tinggi dalam bentuk syair atau sastra tradisional, dan serangan idea barat yang mendewakan ketidakpastian dalam demokrasi, tidak pasti dalam hal semua berpatok pada sebuah kepentingan berdasarkan konteks, kekinian dan suara mayoritas, dimana segala cara penggalangan dukungan bisa dilakukan untuk mencapai tujuan kuasa, meski memang sepertinya solusi bentuk lain semakin saja hilang dan punah, namun dalam hati kecil maupun logika manajemen, bentuk dan sifat kepemimpinan adalah sebuah kunci bagi berlangsungnya kehidupan yang teratur dan damai, dalam bingkai apapun entah demokrasi atau bentuk lain yang mungkin akan ditemukan para pemikir cerdas.
Bagaimanapun warga Negeri Begajul terkesima dengan kisah sang Samurai Jawi ini, yang juga dibarengi dengan sedihnya bangsa negeri begajul dengan bencana di Papua, tsunami dan gempa di Mentawai, juga permasalahan-permasalan yang membuat resah semisal banjir jakarta, serta kisah-kisah memalukan apra punggawa yang plesir ke Yunani dan sebagainya yang semakin membuat muram wajah. Bagaimanapu kisah Mbah Maridjan sang Samurai Jawi semoga menginspirasi dan menjadi renungan banyak insan, tentang liku kehidupan dan kesetiaan hingga titik terberat dalam kehidupan.
Sugeng tindak Mbah Maridjan sang Samurai Jawi ki Suraksohargo.

AKTIVITAS GUNUNG MERAPI
Gunung Merapi. TEMPO/Heru CN
TEMPO Interaktif, Yogyakarta - Semburan Gunung Merapi diperkirakan belum akan berhenti. Berdasarkan hasil pantauan Balai Penelitian dan Pengembangan Teknologi Kegunungapian (BPPTK) Yogyakarta menggunakan alat dan analisis visual, aktivitas Merapi masih tinggi.

"Kini Merapi berstatus 'awas' karena masih terjadi gempa dan awan panas," kata Kepala Seksi Gunung Merapi Sri Sumarti.

Balai pemantau gunung itu hingga kemarin masih terus mencatat gempa dan deformasi (penggembungan) tubuh dari lokasi-lokasi yang aman dari amukan wedhus gembel atau awan panas. Mereka juga melarang masyarakat mendekat ke area yang berjarak 10 kilometer dari puncak Merapi. Daerah tersebut ditetapkan sebagai area rawan bencana III. Yang masuk dalam daerah ini adalah hulu sungai di sekitar Merapi sektor selatan, tenggara, dan barat daya. Sungai-sungai yang dimaksudkan adalah Kali Boyong, Kuning, Gendol, Woro, Bebeng, Krasak, dan Bedog.

Menurut Sri Sumarti, bila aktivitas Merapi sudah menurun, statusnya akan diturunkan menjadi siaga atau turun lagi menjadi normal.

Letusan Merapi terjadi mulai 26 Oktober hingga 30 Oktober lalu. Sudah 11 juta meter kubik bahan vulkanik--pasir, batu, dan debu--dimuntahkan dari perut Merapi. Sebagian besar material gunung di perbatasan Jawa Tengah dengan Daerah Istimewa Yogyakarta itu mengarah ke Kali Gendol di Cangkringan, Sleman.

"(Material itu) masih akan bertambah jumlahnya karena terus terjadi luncuran awan panas dan material vulkanik," kata Kepala Badan Geologi Kementerian Energi dan Sumber Daya Mineral, R. Sukhyar, di Yogyakarta kemarin. Tapi ia meminta masyarakat tak khawatir. Kali Gendol, katanya, bisa menampung 18 juta meter kubik material. Kali Opak, yang dekat dengan Kali Gendol, punya daya tampung 8 juta meter kubik.

Guyuran abu vulkanik yang sampai ke Yogyakarta itu sempat membuat warganya cemas. Banyak orang khawatir kondisi udara Kota Gudeg itu bakal membahayakan. Orang pun berebut membeli masker sampai apotek-apotek di sana kekurangan pasokan.

Kecemasan itu ditepis Badan Lingkungan Hidup. Menurut badan ini, kualitas air dan udara Yogyakarta masih aman. Kepala Badan Lingkungan Suyana mengatakan, untuk kualitas air terbuka di alam, kandungan abu sulfatnya (SO2) sekitar 50 miligram per liter, dan air tertutup 30 miligram per liter. Padahal ambang batasnya 400 miligram per liter. "Jadi, masih aman," ucapnya.

Kualitas udara juga dicek di beberapa titik, seperti di Perempatan Pingit, Kelurahan Bener, Perempatan Wirobrajan, Kantor Pos Besar, Parkir Abu Bakar Ali, Pojok Beteng Kulon, dan Perempatan Tungkak. Hasilnya, kandungan sulfat tertinggi 0,12 ppm (satu per sejuta). Angka itu masih di bawah ambang batas 0,34 ppm.

Wali Kota Yogya Herry Zudianto kemarin mengedarkan surat jaminan bahwa Yogya layak wisata kepada seluruh biro perjalanan wisata di sana. Kepala Pusat Vulkanologi dan Mitigasi Bencana Geologi, Surono, juga menegaskan bahwa daerah rawan bencana hanya pada radius 10 kilometer. Sedangkan jarak Yogyakarta dengan Merapi 30 kilometer.